Czy na pewno ekologiczne torby reklamowe?

Jakiś czas temu siatki foliowe w sklepach zostały zastąpione ich biodegradowalnymi odpowiednikami, co było przedstawiane jako kolejny krok w walce o zadbanie o środowisko. Faktycznie, można tę sytuację uznać za mały sukces - w końcu biodegradowalny oznacza “rozkładający się w naturalny sposób”, a naturalność kojarzona jest z troską o środowisko. Każdy wie również, że torby foliowe rozkładają się przez setki lat, wyrządzając znaczące szkody naturze. Jednak czy biodegradowalne produkty to na pewno ekologiczne torby reklamowe?

Reklamówki z oznaczeniem a ekologiczne torby

Biodegradowalne reklamówki wykonywane są z polimerów oraz skrobi roślinnej i, według oficjalnych przekazów, powinny rozkładać się w krótkim czasie bez problemu – dlatego traktuje je się jako alternatywę dla tradycyjnych produktów plastikowych. Jednak badania wykazały, że tworzywa sztuczne – a tym właśnie są polimery - rozkładają się jedynie w konkretnych warunkach. Najszybciej stanie się to, jeśli zostaną wystawione na działanie powietrza oraz promieni słonecznych, ale w glebie czy w wodzie ten proces niekoniecznie nastąpi w krótkim czasie. Z tego powodu reklamówki z tworzyw sztucznych wcale nie są bardziej ekologiczne niż ich plastikowe odpowiedniki.

Najlepszy wybór - torby wielokrotnego użytku

Produkty oznaczone jako eko, biodegradowalne, wzmocnione i charakteryzujące się z tego powodu wyższą ceną bardzo często nie rozkładają się na biomasę, ale na syntetyczne cząsteczki o szkodliwym działaniu dla środowiska. Część składników w postaci pyłu osadza się zarówno wewnątrz (w pomieszczeniach domowych), jak i na zewnątrz (np. na tafli wody, utrudniając oddychanie roślinom i rybom).

Gdy moda na ekologiczne rozwiązania rozpowszechnia się coraz bardziej, warto być świadomym, że nie zawsze oznaczenie biodegradowalności jest równoznaczne z przyjaznością dla środowiska. Z tego powodu lepszy wybór stanowią bawełniane torby przeznaczone do wielokrotnego użytku - nie tylko z uwagi na kwestie związane z troską o środowisko, ale także przez ich wyjątkowy design oraz możliwości wykorzystania w różnych celach (np. jako produkt reklamowy).